God formiddag, og GOD FREDAG folkens.

Denne uka har seriøst flydd forbi. Deilig. I tillegg er det fint vær ute, så idag kan jeg ikke klage på noe. Denne helga har jeg frilørdag, yay! Savner litt tidene ( 2 måneder siden ) når jeg hadde fri hver helg. Heldigvis er Dick & Daisy en så kjekk plass å jobbe med kjempekjekke folk, så det føles ikke ut som arbeid.

Imorges…hold dere fast..var jeg på dalsnuten kl 06:00!!!! Jeg vet, har det klikka helt for meg liksom. Jeg syntes 08:00 var tidlig, og sånn personlig synes jeg at 05:30 er et umenneskelig tidspunkt å stå opp på. Men min kjære venninne Mari klarte som vanlig å overtale meg til å være med etter hun fikk så lyst å gå etter jeg var der i går. Og hun er så søt jeg kunne ikke si nei. Vi var der akkurat i tide til soloppgangen, skikkelig romantisk.

Et lite bildedryss av vår romantiske morgentur 

11872887_10153424712721049_291618263_n 11874106_10153424712731049_1960196194_n 11880773_10153424712741049_359290401_n 11896977_10153424712711049_1051933821_n

Uansett, så tenkte jeg igår «Shit, hvordan skal jeg komme meg opp kl 05:30». Vel, for en stund tilbake så oppdagte jeg 90 minutters regelen. Ja jeg vet, jeg er nok litt treig. De fleste av dere har sikkert hørt om det, det hadde vel egentlig jeg også men jeg hadde ikke testa det ut i praksis.

90 minutters regelen gjelder søvnsykluser. Det handler om å time leggetid slik at du våkner opp på slutten av en søvnsyklus (som er 90 minutter i gjennomsnitt) i stedet for i midten, når du er i et dypere stadium av søvn. I løpet av en god natt søvn er du gjennom 4 søvnsykluser, lett søvn, tung søvn, drømme og til slutt lett søvn igjen. Som sagt varer hver søvnsyklus i 90 minutter, og våkner du i slutten av en slik syklus er du nærmere din normale våkne tilstad.

Det vil si, du føler deg mye mer pigg om du våkner opp på slutten av en syklus. Jeg regner med de fleste av dere har opplevd å våkne sånn typ midt på natta, å vært helt våken? Så tenkt, what, jeg vil sove mer. Så sovner du, og blir vekket igjen av alarmklokka og er helt grøt i huet.

Skjermbilde 2015-08-14 kl. 11.27.05

Meg hver morgen.

Vel, det er fordi du har våknet opp midt i en syklus. Noe som for meg forklarer en HEL DEL. Så jeg testet ut dette her ved hjelp av en søvnkalkulator. Dette var en kveld jeg ikke klarte å sove, og lå ennå våken sånn kl 02:00 og måtte opp senest 07:00. Kalkulatoren beregnet at da måtte jeg stå opp 06:17, om jeg sovnet innen et kvarter. And guess what? Klokka ringte kl 06:17 og jeg hoppet opp av senga som om jeg var 7 år og det var julaften.

DET FUNKER VIRKELIG! Så jeg testa ut det samme idag. Jeg beregnte hvor mange sykluser jeg rekker å komme gjennom og satte alarmen i slutten på en. Riktig nok,så spratt jeg utav senga når alarmen ringte. De som kjenner meg godt vet at jeg aldri har vært flink å stå opp. Jeg elsker å være lenge våken, å elsker å sove lenge. Jeg har alltid hatt store problemer med å komme meg opp, og på vidergående kan du være sikker på at den første timen var jeg aldri til stede. Hvorfor fortalte ikke en rådgiver meg om dette DA? Jaja, jeg har funnet utav det nå, og det er fantastisk. Så folkens, sleepcalculator.com, få det lasta ned. Test det ut, and see for yourself.

Etter turen hadde jeg sånn 3 timer å slå ihjel, og da benyttet jeg anledningen å teste ut en oppskrift Mari ga meg til havrevafler – som hun fikk fra Stine Svihus. Takk Stine :) De var knallgode. Jeg kjørte en salt/søt versjon da med bacon, så ble kanskje litt usunt, men kan jo late som jeg går på lavkarbo å da har man jo lov å spise bacon :) 

11880868_10153424720151049_71985754_n

Oppskrift: 2 egg, kesam, havregryn og melk. Vips, deilige sunne pannekaker. 

Nå er det jobbings frem til 18:00 før jeg tar helg. God fredag alle sammen!

11880529_10153424722671049_1356271071_n

Peace out – Falcon.